Decyzja środowiskowa IN.6220.1.2022
Krypno Kościelne, dnia 22.02.2022 r.
WÓJT GMINY KRYPNO
Krypno Kościelne 23 B
19-111 Krypno
Znak:IN.6220.1.2022
D E C Y Z J A
o środowiskowych uwarunkowaniach
Na podstawie art. 71 ust.2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4 oraz art. 84 i art. 85 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. 2021, poz. 2373 z późniejszymi zm. ) powoływanej dalej jako „uooś”, a także § 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. 2019, poz. 1839 ), art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2021 poz. 735 z późniejszymi zm. ) po rozpoznaniu wniosku i zgromadzonego materiału dowodowego,
stwierdzam
brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na rozbudowie drogi gminnej nr 104749B Ruda – Kolonia Ruda ( Kulik).
Uzasadnienie
Wójt Gminy Krypno wszczął postępowanie o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia polegającego na rozbudowie drogi gminnej nr 104749B Ruda – Kolonia Ruda ( Kulik).
Do wniosku dołączono dokumenty zgodnie z „uoos”.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach określa środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia. Zgodnie art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. uooś” uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest wymagane, dla planowanych przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
Przedsięwzięcie, będące przedmiotem postępowania, jest przedsięwzięciem należącym do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. 2019, poz. 1839 ), dla których sporządzenie raportu może być wymagane.
Spełniając obowiązek zawarty w art. 59 ust. 1 pkt 2 „uooś”, ustalono czy planowane przedsięwzięcie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. W związku z tym wypełniając dyspozycje art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 zasięgnięto opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego i Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku postanowieniem WOOŚ.4220.17.2022.JC z dnia 19.01.2022 wyraził opinię , że nie istnieje konieczność przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Mońkach opinią nr NZ/OP-2/22 z dnia 27.01. 2022r. nie stwierdził obowiązku przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko. Organ Państwowej Inspekcji Sanitarnej opiniuje planowane przedsięwzięcie wyłącznie pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych, natomiast nie ma kompetencji do ustalania jego usytuowania.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Białymstoku opinią nr BI.ZZŚ.2.4360.11.2022.IK z dnia 21.01.2022r. wyraził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Teren, na którym planowane jest przedsięwzięcie nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i nie jest objęty obowiązkiem sporządzenia takiego planu.
Planowane przedsięwzięcie będzie polegało na rozbudowie drogi gminnej nr 104749B Ruda – Kolonia Ruda ( Kulik) na długości około 1,57 km na :
1.działkach będących dr. pow. nr 1385B o nr geod.: 1087, 670/1, 758/3, 759/1,
2.działkach będących dr. gm. nr 104749B o nr geod.: 758/4, 758/2,
3.częściach działek planowanych do pozyskania pod poszerzenie dr. gm. nr 104749B o nr geod.: 759/2, 760/1, 760/2, 760/3, 760/4, 760/5, 760/6, 770, 771, 772, 773/1, 779, 780, 781, 784, 782, 787 , 788/2, 789/2, 791, 792, 793, 794, 800, 808, 809, 810, 811, 812, 755, 670/2, 671, 672, 673/1, 675, 677/1, 678/1, 681, 682, 683, 684, 685/1, 691, 688, 689, 690, 693/14, 693/1, 733, 734, 735, 738/1, 738/2, 739, 740.
Całkowita powierzchnia działek objętych rozbudowa dróg wynosi ok. 19,08 tyś. m². Inwestycja będzie realizowana w istniejących pasach drogowych, w których obecnie funkcjonują drogi gminnej nr 104749B , którego szerokość wynosi ok. 6 m oraz na gruntach planowanych do pozyskania pod pas drogowy z działek przyległych w celu zapewnienia możliwości umieszczenia wymaganych elementów drogi. W wyniku realizacji inwestycji nie ulegnie zmianie obecny sposób wykorzystania terenu w zakresie działek istniejących pasów drogowych. Poszerzenia pasa drogowego drogi gminnej będzie następować kosztem części działek przyległych, oznaczonych na mapie ewidencji gruntów jako RIVa, RIVb, RIV, RV, RVI, PsIV, PsV, PsVI, LsIV, LsVI, WRV, WPsVI, BrRIVa, BrRIVb i N. W obszarze objętym przedsięwzięciem występuje : wodociąg, doziemna kablowa linia energetyczna nn, linia energetyczna napowietrzna nn, przejścia poprzeczne napowietrznych linii energetycznych SN i doziemne kablowe linie telekomunikacyjne. Istniejąca i projektowana infrastruktura techniczna będzie kolidować z zakładanymi rozwiązaniami projektowanymi w zakresie drogi, w związku z powyższym konieczne będzie jej przełożenie w granicach poszerzonego pasa drogowego. W pasie drogowym i na gruntach planowanych do pozyskania występują pojedyncze drzewa oraz krzaki kolidujące z przedsięwzięciem, w związku z czym zachodzi konieczność wycinki. Po zakończeniu inwestycji pasy drogowe i grunty pozyskane zostaną uporządkowane .
Przewidziana do rozbudowy droga gminna będzie zrealizowana zgodnie z parametrami dla klasy technicznej dróg ,,L ’’ , a konstrukcja nawierzchni jezdni dróg będzie zaprojektowana dla obciążenia ruchem KR1.
Droga gminna będzie posiadała następujące parametry geometryczne:
- szerokość jezdni - 5,50m ( 2 pasy *2,75 m ),
- szerokość poboczy z kruszywa – 0,75 m.
Nawierzchnię drogi gminnej planuje się wykonać z betonu asfaltowego, na podbudowie z kruszywa łamanego, z lokalnym wykonaniem posypki w celu wyniesienia korony drogi ponad istniejący teren.
Wszystkie wybudowane materiały zostaną wytworzone poza placem budowy. Wszystkie roboty wykonane będą zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami pod nadzorem wykonawcy i inwestora.
W miejscu rozbudowy drogi gminnej planowana jest następująca konstrukcja nawierzchni jezdni KR-1 :
- warstwa ścieralna z betonu asfaltowego AC11S - 4cm
- warstwa wiążąca z betonu asfaltowego AC16W - 5cm
- podbudowa zasadnicza z kruszywa łamanego C50/30 - 22 cm
Razem konstrukcja nawierzchni 31cm.
W celu poprawy warunków eksploatacji drogi w okresie zimowymi i odwodnienia planowane jest podniesienia istniejącego poziomu korony o ok. 10-20 cm poprzez wykonanie nasypu.
Rozbudowa drogi uzupełni istniejące zagospodarowanie pasa drogowego o elementy powodujące wzrost bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego , zwiększy komfort jazdy uczestników ruchu drogowego . Wpłynie również na poprawę stanu środowiska poprzez obniżenie poziomu hałasu oraz zmniejszenie ilości wprowadzonych spalin do atmosfery. Odwodnienie drogi odbywać się będzie powierzchniowo na przyległe tereny oraz do istniejących rowów przydrożnych, w których następować będzie proces ich samooczyszczenia.
Oddziaływania podczas trwania robót będą miały charakter krótkotrwały i nie spowodują zmiany istniejącego stanu środowiska na terenie. Odpady w czasie ich wytworzenia będą przekazywane przedsiębiorcy posiadającemu uprawnienia w zakresie gospodarowania odpadami.
Przedsięwzięcie położone jest poza obszarami objętymi ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r. poz. 1098 późniejszymi zm.) . Przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarach wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym Natura 2000 oraz pozostałych formach ochrony przyrody. Przedsięwzięcie nie będzie również realizowane na obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone, na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. Z uwagi na rodzaj przedsięwzięcia oddziaływanie będą miały zasięg lokalny, krótkotrwały, i odwracalny. Wykorzystanie zasobów naturalnych, ryzyko emisji, wystąpienia innych uciążliwości czy wystąpienia awarii będzie znikome. Oddziaływanie transgraniczne przedsięwzięcia nie wystąpi.
W nawiązaniu do uwarunkowań wymienionych w art. 63 ust.1 ustawy „uooś” nie stwierdzono potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na przedsięwzięcia na środowisko, ze względu na:
- przedsięwzięcie nie znajduje się na obszarach wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt oraz ich siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym nie będzie miało wpływu na obszar Natura 2000, oraz pozostałe formy ochrony przyrody;
- planowane przedsięwzięcie nie jest powiązane z innymi przedsięwzięciami i nie przyczyni się do kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na który będzie oddziaływać;
- przedsięwzięcie przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii nie stwarza ryzyka wystąpienia poważnych awarii, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładów o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej ( Dz. U. 2016 r. poz. 138. );
- usytuowanie przedsięwzięcia , które będzie zajmować obszar, na którym nie występują obszary wodno-błotne czy inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, obszary wybrzeży, górskie, lub leśne , w tym strefy ochrony ujęć wód i obszary ochronne zbiorników śródlądowych ;
- nie występują obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, krajobrazowe lub archeologiczne, obszary przyległe do jezior i obszary ochrony uzdrowiskowej;
- rodzaj i skala przedsięwzięcia , które z racji charakteru nie pociągnie za sobą zagrożeń, tym bardziej znaczących oddziaływań;
- przedsięwzięcie nie będzie naruszać wymagań higienicznych i zdrowotnych;
- przedsięwzięcie będzie funkcjonowało łącznie z innymi odpowiednimi budowlami infrastruktury technicznej.
Ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko nie jest obligatoryjna, gdyż:
- przedsięwzięcie nie zostało zaliczone do rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.
Możliwość realizacji przedsięwzięcia mogącego potencjalnie oddziaływać na środowisko nie jest uzależniona od ustanowienia obszaru ograniczonego użytkowania.
W ocenie organu podejmującego decyzję oraz organów udzielających opinii odstąpienie od obowiązku przeprowadzania oceny oddziaływania dla danego przedsięwzięcia jest uzasadnione.
POUCZENIE
W oparciu o art. 86 ustawy z dnia 3 października 2008 r. „uooś” decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organ wydający decyzje, o których mowa w art. 72 ust. 1. Zgodnie z art. 72 ust. 3 ustawy „uooś” decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji wymienionej w art. 72 ust. 1 . Wniosek ten powinien być złożony nie później niż przed upływem sześciu lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.
Informacja o niniejszej decyzji i o możliwości zapoznania się z jej treścią oraz dokumentacją sprawy, w tym z uzgodnieniem dokonanym z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Białymstoku oraz opinią Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Mońkach i Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Białymstoku zostaje podana do publicznej wiadomości przez umieszczenie jej na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy Krypno: big.ug.krypno.wrotapodlasia.pl oraz tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy Krypno, Krypno Kościelne 23B.
Zgodnie z art. 49 k.p.a. zawiadomienie uznaje się za doręczone po upływie 14 dni od dnia publicznego ogłoszenia.
Od niniejszej decyzji służy stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku za pośrednictwem Wójta Gminy Krypno, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji .
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania , decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
z up. WÓJTA
Marian Magnuszewski
ZASTĘPCA WÓJTA
Załączniki:
- Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia
Zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy „uooś”
Otrzymują:
- Gmina Krypno
- Pozostałe strony w trybie 49 Kpa poprzez obwieszczenie
- a/a
Do wiadomości:
- Regionalny Dyrektor Ochrony
Środowiska w Białymstoku
Dojlidy Fabryczne 23
15-554 Białystok
- Państwowy Powiatowy Inspektor
Sanitarny w Mońkach
Tysiąclecia 5
19-100 Mońki
- Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Białymstoku
Handlowa 6
15 -399 Białystok
Załącznik do decyzji IN. 6220.1.2022 z dnia
22.02.2022 r. Wójta Gminy Krypno
o środowiskowych uwarunkowaniach
realizacji przedsięwzięcia
CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA
Dokument sporządzony w związku z art. 84 ust. 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko
Planowana inwestycja polegać będzie na rozbudowie drogi gminnej nr 104749B Ruda – Kolonia Ruda ( Kulik).na długości około 1,57 km
Przedsięwzięcie położone jest na terenie Gminy Krypno, powiat moniecki , województwo podlaskie , obręb Ruda na :
1.działkach będących dr. pow. nr 1385B o nr geod.: 1087, 670/1, 758/3, 759/1,
2.działkach będących dr. gm. nr 104749B o nr geod.: 758/4, 758/2,
3.częściach działek planowanych do pozyskania pod poszerzenie dr. gm. nr 104749B o nr geod.: 759/2, 760/1, 760/2, 760/3, 760/4, 760/5, 760/6, 770, 771, 772, 773/1, 779, 780, 781, 784, 782, 787 , 788/2, 789/2, 791, 792, 793, 794, 800, 808, 809, 810, 811, 812, 755, 670/2, 671, 672, 673/1, 675, 677/1, 678/1, 681, 682, 683, 684, 685/1, 691, 688, 689, 690, 693/14, 693/1, 733, 734, 735, 738/1, 738/2, 739, 740.
Inwestycja będzie realizowana w istniejących pasach drogowych, w których obecnie funkcjonują drogi gminnej nr 104749B , którego szerokość wynosi ok. 6 m oraz na gruntach planowanych do pozyskania pod pas drogowy z działek przyległych w celu zapewnienia możliwości umieszczenia wymaganych elementów drogi.
Nawierzchnię drogi gminnej planuje się wykonać z betonu asfaltowego na podbudowie z kruszywa łamanego , z lokalnym wykonaniem posypki w celu wyniesienia korony drogi ponad istniejący teren.
Rozbudowa drogi uzupełni istniejące zagospodarowanie pasa drogowego o elementy powodujące wzrost bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego , zwiększy komfort jazdy uczestników ruchu drogowego . Wpłynie również na poprawę stanu środowiska poprzez obniżenie poziomu hałasu oraz zmniejszenie ilości wprowadzonych spalin do atmosfery. Odwodnienie drogi odbywać się będzie powierzchniowo na przyległe tereny oraz do istniejących rowów przydrożnych, w których następować będzie proces ich samooczyszczenia. Wszystkie wybudowane materiały zostaną wytworzone poza placem budowy Wszystkie roboty wykonane będą zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami pod nadzorem wykonawcy i inwestora. W trakcje realizacji inwestycji aby ograniczyć hałas i nie dopuścić do ewentualnych wycieków szkodliwych substancji do otoczenia wszystkie roboty wykonane zostaną przy użyciu sprawnego technicznie sprzętu i maszyn posiadających aktualne badania techniczne. Podstawowym środkiem zmniejszającym oddziaływania planowanej inwestycji na etapie budowy będzie właściwa organizacja robót.
z up. WÓJTA
Marian Magnuszewski
ZASTĘPCA WÓJTA
Metryka strony